Hotelsterren in Europa betekenen niet overal hetzelfde

Van de website van de consumentenbond:

Hotelsterren in Europa zijn slecht vergelijkbaar, dat blijkt uit onderzoek van het Europees Consumenten Centrum (ECC).

Er zijn geen uniforme regels en de wijze van beoordelen is niet overal gelijk. Een 3-sterrenhotel in bijvoorbeeld Nederland of Duitsland kan daardoor beter zijn dan een 4-sterrenhotel in Griekenland.

De Consumentenbond adviseert consumenten om niet alleen te kijken naar het aantal sterren, maar om ook de faciliteiten van hotels te vergelijken. Meer hierover staat in de Consumentengids van mei 2012.

Als richtlijn kunnen consumenten het volgende uitgangspunt hanteren: hotels met 3-sterren hebben een receptie waarbij het personeel tenminste één andere internationaal gangbare taal spreekt, er is een ontbijtmogelijkheid in het hotel, creditcards worden geaccepteerd, de kamers hebben vrijwel altijd een telefoon, radio en tv en een eigen badgelegenheid. De grootte van de kamer kan wel sterk verschillen. Door een hotel te boeken via een reisorganisatie hebben consumenten meer garanties over de juistheid van informatie die verstrekt wordt. Reisorganisaties zijn namelijk wettelijk verplicht de juiste informatie te verstrekken, consumenten kunnen zich daar op beroepen.

Hotelclassificaties (de sterren) zijn in Europa gebaseerd op kenmerken van het gebouw (is er bijvoorbeeld een receptie), de kamers, de dienstverlening, de netheid en de algemene staat van onderhoud. Uit onderzoek van het ECC blijkt echter dat bepaalde landen uitsluitend minimumeisen kennen voor de toekenning van sterren, terwijl het in andere langen ook mogelijk is extra punten te krijgen om daarmee minpunten te compenseren. Een aantal landen, waaronder Duitsland, Zweden en Zwitserland, heeft zich inmiddels verenigd in de Hotelstars Union en hanteert gelijke criteria.

Lees ook:Booking.com stopt met laagsteprijsgarantie
Lees ook:Nederlanders kiezen hotel op basis van aantal sterren
Lees ook:Nederlandse hotels willen minder macht boekingssites
Lees ook:Hotels mogen geen kopie van je paspoort maken
Lees ook:Zwitserland Toerisme lanceert app De Beste Hotels

1 Reacties // Reageer

One thought on “Hotelsterren in Europa betekenen niet overal hetzelfde

  1. Zeeland

    Vooral als je naar het buitenland gaat kun je zien dat de sterren niet altijd garant staan voor wat je ook echt krijgt.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>